Choose your country

Pulldown 2

Persberichten

Hieronder vindt u een overzicht van de persberichten die Forbo Eurocol heeft uitgebracht.
Voor een volledig overzicht klikt u op Archief - Persberichten.

Heeft u een vraag of wit u informatie, klik dan op Contact gegevens.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste Eurocol nieuws?
Schrijf u in voor de Eurovisie

Nieuw: decoratieve coating voor vloer en wand

Forbo Eurocol breidt de surface finishing-productenlijn verder uit met DecoDesign

Wormerveer, 28 mei 2020 - Met DecoDesign introduceert Forbo Eurocol een nieuw designproduct voor vloer en wand. Een innovatieve en decoratieve afwerking, op basis van een watergedragen acrylaatcoating die wordt opgespoten met SprayCoat, voor een uniek dessin.

Trend
DecoDesign is de nieuwe aanwinst in de lijn van Eurocol surface finishing-producten voor vloeren en wanden. Een trend die enkele jaren geleden werd ingezet, naast het bestaande productaanbod voor het verlijmen en voegen van tegels en het installeren van vloerbedekkingen. DecoDesign is een aantrekkelijk product voor de professionele projectinrichter. Dankzij de korte droogtijden is die in staat een project in ruim één werkdag een fraaie metamorfose te geven.

Warm, duurzaam en comfortabel
Anders dan bij epoxy- en PU-producten, heeft DecoDesign een warme, hoogwaardige en duurzame uitstraling. Daarbij biedt het nieuwe Eurocol-product tegelijk veel comfort en gebruiksgemak. Dankzij de uitgebalanceerde receptuur en het aanbrengen in meerdere lagen, is DecoDesign bovendien kleurvast. Het wordt toegepast op vlakke vloeren en wanden, die hiervoor eerst worden geëgaliseerd.

Klaar na ruim één werkdag
Ook bij de ontwikkeling van DecoDesign heeft Forbo Eurocol weer veel aandacht aan prettige verwerkingseigenschappen. De basiscoating, 330 ColourCoat, leverbaar in acht basiskleuren, wordt eenvoudig aangebracht met een vachtroller. Na droging van deze eerste laag kan de tweede er direct overheen. Vervolgens wordt de coating opgespoten met 331 SprayCoat. Met deze 'pixelspray' verkrijgbaar in drie kleuren, breng je het unieke dessin aan. In combinatie met de acht basiskleuren kan de klant kiezen uit veertien vastgestelde dessincombinaties. De finishing touch wordt gevormd door een 2-componentenlaklaag. Op de vloer zijn twee lagen nodig, op de wand een. De tweede laag op de vloer kan direct op dag 2 worden aangebracht. Op deze manier beschikt de klant na ruim één werkdag over een volledig nieuw, stijlvol en duurzaam interieur.

DecoDesign-productinformatie vindt u op:
www.eurocol.nl/decodesign

Voor technisch advies kunt u bellen naar de afdeling Customer Service: +31 (0)75 627 16 30 of stuur een e-mail.

DecoDesign 7

Nieuwe, geurneutrale 686 Supercol hecht en smeert beter

Succesvolle pastawandtegellijm van Forbo Eurocol opnieuw verbeterd

Forbo Eurocols populaire pastategellijm voor wandtegels, de 686 Supercol, werd onlangs opnieuw verbeterd. De lijm smeert en bindt beter af, hecht nog krachtiger en is bovendien geurneutraal. Dit betekent geen nare luchtjes meer op cementgebonden ondergronden. Groot voordeel voor de tegelzetter is de verbeterde aanvangskleefkracht. Ook heeft de smeuïger 686 Supercol nog altijd een uitstekend standvermogen. Bovendien beschikt de ‘686’ nu over het EC 1PLUS-label. Dit maakt de lijm qua emissie-eisen geschikt voor projecten die volgens BREEAM-conformiteit moeten worden uitgevoerd, voor een gezondere werk- of leefomgeving.

Elke tegelzetter die met Eurocol-producten werkt, heeft wel een aantal emmers 686 Supercol in zijn bedrijfsbus staan. Deze prettig verwerkbare, flexibele en krachtige pastawandtegellijm is geschikt voor vrijwel elke ondergrond en dat maakt hem populair onder vakmensen.

Voor de nieuwe 686 Supercol keken de productontwikkelaars van Forbo Eurocol onder andere naar de nieuwe trends op tegelgebied, maar ook naar de toepassing van nieuwe bouwmaterialen en -technieken, en verwerkingsmethoden. Ook de wensen en ervaringen van Eurocol-klanten speelden een zeer belangrijke rol bij de ontwikkeling van de nieuwe ‘686’.

Forbo Eurocol heeft de gewoonte om elk nieuw product eerst uitgebreid te laten testen in de praktijk, zo ook met de 686. Met de feedback van de verwerker zet men in het lab de puntjes op de i, totdat de ideale samenstelling is bereikt. Aan het enthousiasme van de tegelzetters te oordelen, die met de vernieuwde 686 Supercol hebben gewerkt, is dit ook nu weer uitstekend gelukt. De verbeterde 686 Supercol vervangt zijn voorganger en wordt automatisch uitgeleverd sinds 1 juli 2019.

Uitgebreide productinformatie over de 686 Supercol vindt u op:

Voor technisch advies kunt u bellen naar de afdeling Technische Adviezen: +31 (0)75 627 16 30 of stuur een e-mail.

686 emmer

Forbo Eurocol introduceert egalisatie voor zand-cement én anhydriet

Sneldrogend en krimparm 924 Europlan Hybrid voor elke vloer

Wormerveer, 16 april 2019 - Er zijn egaliseermiddelen op de markt voor cementgebonden dekvloeren en (gipsgebonden) anhydrietvloeren. Logisch, want beide typen afwerkvloeren worden op grote schaal toegepast. Vaak ook in combinatie op een project en dat is soms lastig. Enerzijds door de verschillen in droogtijd en wanneer je wilt egaliseren, heb je verschillende producten nodig. Dit laatste behoort nu tot het verleden, met de 924 Europlan Hybrid van Forbo Eurocol. Een krachtige egalisatie voor zowel gips als cement.
Best of both worlds

924 Europlan Hybrid heeft het beste van twee productsoorten in zich verenigd. Het egaliseermiddel is snelafbindend en biedt de snelle droging van een cementgebonden egalisatie en heeft de krimparme eigenschappen van een gipsgebonden egalisatie. Prettig voor de verwerker op een project waar verschillende vloervlakken worden toegepast, met zowel zand-cement- als anhydrietdekvloeren. Het zogeheten ettringiet - volumevergroting bij vochtinwerking en verlies van hechtsterkte - krijgt met 924 Europlan Hybrid geen kans. De verwerker kan dus het gehele vloeroppervlak met één product egaliseren.

Hoge druksterkte
Daarnaast beschikt dit nieuwe egaliseermiddel van Forbo Eurocol over nog meer sterke eigenschappen. Dankzij zijn hoge druksterkte van 40N/mm² kan de 924 Europlan Hybrid uitstekend worden toegepast in combinatie met een Eurocol-designvloer zoals BetonDesign, LiquidDesign en MultiTerrazzo. Een ander voordeel is de snelle droging. Bij een laagdikte tot 5 mm kan de egalisatie al na 6 uur worden afgewerkt met elk type vloerbedekking. Aan het eind van de dag egaliseren, betekent dus de volgende ochtend verder afwerken.

Voor elke vloer
Bij twijfel over het type ondervloer, bijvoorbeeld op een renovatieproject, speelt de verwerker met 924 Europlan Hybrid altijd op safe. Dat geldt overigens niet alleen voor cementgebonden of anhydriet, want ook op gietasfalt (tot 5 mm laagdikte), magnesiet, houtgraniet, spaanplaat of bestaand tegelwerk kan deze egalisatie probleemloos worden toegepast. Dit betekent zorgeloos egaliseren op vrijwel elke ondervloer en tijdwinst voor de verwerker.

Voordelen op een rij
• Sneldrogend en krimparm
• Al na 6 uur af te werken met elk type vloerbedekking
• Geschikt voor cement- en gipsgebonden dekvloeren
• Geschikt voor vrijwel alle andersoortige vloeren
• Geschikt in combinatie met vloerverwarming
• Geschikt in combinatie met Eurocol-designvloeren
• Verpompbaar
• Stofarm
• Zeer emissiearm, Emicode EC1 Plus
• Toepasbaar in laagdikten tot 10 mm
• Hoge druksterkte, bestand tegen rollend (zit)meubilair

924 Europlan Hybrid -productinformatie vindt u op:
eurocol.nl/924europlanhybrid

Volle dag tijdwinst met nieuwe primer van Forbo Eurocol

2-componenten-epoxyprimer 023 Euroblock Fast al na drie uur droog

Wormerveer, 21 maart 2019 - Forbo Eurocol introduceert een nieuwe 2-componenten-epoxyprimer die de verwerker diverse voordelen biedt. Het belangrijkste daarvan is zijn snelle droging. Hierdoor kan al na drie uur een tweede primerlaag worden aangebracht of kan de vloer op een andere wijze worden afgewerkt. Bij een traditionele 2-componenten-epoxyprimer bedraagt de droogtijd van elke laag doorgaans 24 uur. De nieuwe 023 Euroblock Fast levert de project- of woninginrichter dus een volle dag tijdwinst op.

Met de 023 Euroblock Fast voorziet Forbo Eurocol in een duidelijke behoefte in de markt. Planningen worden steeds strakker en dus is elke tijdwinst mooi meegenomen. Het past ook in de filosofie van het merk Eurocol om bestaande producten te blijven verbeteren en het aanbod voortdurend uit te breiden. Op projecten waar elk uur telt, is de 023 Euroblock Fast een mooie aanwinst voor elke verwerker.

Eigenschappen en toepassingen
Veel goede eigenschappen van de nieuwe 023 Euroblock Fast komen overeen met die van de 021 Euroblock Reno, een andere succesvolle 2-componentenprimer van Forbo Eurocol. Beide primers zijn bij uitstek geschikt voor het versterken van afzandende dekvloeren. Ook kunnen ze worden toegepast op bitumineuze ondergronden, gescheurde tegels en oude, vastliggende, in water oplosbare lijmresten. Een andere toepassing is het aanbrengen van een primerlaag op vochtgevoelige ondergronden zoals anhydriet (calciumsulfaat) of houtgraniet. De 021 en 023 zijn ook geschikt als vochtscherm, voor het afsluiten van beton- en cementvloeren tegen optrekkend vocht of restvocht, en voor het verstevigen van instabiele vloeroppervlakken. Dit kan zelfs op een enigszins vette ondergrond, mits deze een open poriënstructuur heeft. Ook scheuren en naden in de ondervloer kunnen met beide primers - in combinatie met 846 Quartzsand - uitstekend worden afgedicht.

Na drie uur droog
Het belangrijkste verschil met de 021 Euroblock Reno is de droogtijd. Voor elke laag 021 Euroblock Reno geldt een droogtijd van 24 uur, terwijl de 023 Euroblock Fast al na drie uur beloopbaar is. Desgewenst brengt de verwerker er dan direct een tweede primerlaag op aan, bijvoorbeeld bij het aanbrengen van een vochtscherm of op een sterk zuigende ondergrond. Voor het egaliseren van de vloer wordt de laatste laag 023 volledig dekkend ingestrooid met 846 Quartzsand, waarna - na droging - niet gebonden delen 846 Quartzsand worden gebezemd en gestofzuigd met een industriestofzuiger. Een alternatief hiervoor is het aanbrengen van een hechtingslaag voor de egalisatie met 044 Europrimer Multi. Deze wordt met een schuimroller dekkend aangebracht over de laatste laag 023 Euroblock Fast.

Andere werkwijze
De kortere droogtijd van de 023 Euroblock Fast vraagt om een andere verwerking dan de 021 Euroblock Reno. Vanwege de snelle droging wordt de 023 aangebracht met een A2-vertande lijmkam, zodat overal een even dikke laag ontstaat. De 021 blijft langer nat en vloeit voldoende uit om een gelijkmatige primerlaag te verkrijgen, zodat deze met een vachtroller kan worden aangebracht. In verband met de kortere droogtijd wordt de 023 alleen in een 5kg-combinatieverpakking geleverd. Bij de 021 is er keuze uit een 3kg- of 10kg- combinatieverpakking.

Keuze voor de verwerker
De keuze voor de 021 Euroblock Reno of de 023 Euroblock Fast is aan de verwerker. Is haast geboden op een project, dan doet hij met de 023 goede zaken. Zo kan bijvoorbeeld ook op een groter vloeroppervlak met voldoende mensen in één dag een volledig vochtscherm van twee lagen worden aangebracht. Biedt de planning voldoende ruimte, of kan de verwerker ook andere werkzaamheden uitvoeren op het project, dan is de 021 Euroblock Reno nog altijd een prima keuze.

Voordelen 023 Euroblock Fast
• Al na 3 uur beloopbaar en gereed voor een nieuwe bewerking
• Binnen 1 dag een volledig vochtscherm
• Op dag 2 egaliseren betekent 1 volle dag tijdwinst
• Geschikt voor vele (instabiele) ondergronden
• Uitstekende verwerkingseigenschappen

023 Euroblock Fast-productinformatie vindt u op:
eurocol.nl/023euroblockfast

023 blik

Forbo Eurocol bekent opnieuw kleur met BetonDesign

Uitbreiding naar tien standaardkleuren plus fraaie specials op aanvraag

Wormerveer, 14 maart 2019 - BetonDesign, de stijlvolle vloer- en wandafwerking in betonlook van Forbo Eurocol, is al enkele jaren een succes op de markt van project- en woninginrichting. Architecten en interieurontwerpers zijn enthousiast en ook tegelzetters passen dit innovatieve Eurocol-product steeds vaker toe in combinatie met tegelwerk. Met de uitbreiding van het BetonDesign-kleurenpalet biedt Forbo Eurocol de klant sinds kort nog meer keuze. Met tien fraaie standaardkleuren en daarnaast de zogeheten ‘specials’, leverbaar vanaf een projectoppervlakte van 450 m².

Zoals de naam al doet vermoeden, creëert de verwerker met BetonDesign een strakke, industriële look op vloeren en wanden, maar desgewenst ook op (winkel)meubilair. ‘Beton, maar dan anders’, zo noemen ze dit in Wormerveer, waar de Eurocol-fabriek en ontwikkelingsafdeling zijn gevestigd. Bijzonder aan BetonDesign is dat ‘de hand van de vakman’ het eindresultaat bepaalt. Fijne of grove slagen in het werk, meer of minder kleurschakeringen: de klant kan het allemaal zelf bepalen. En nu dus met nog meer kleuren om uit te kiezen.

Unieke look
Grijstinten in diverse kleurschakeringen vormen de basis van BetonDesign, met daarnaast varianten in wit- en groentonen. De uitstraling is ‘warm industrieel’ en door de uitbreiding met nieuwe kleuren zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Dit geldt ook voor de toepassingen. Kantoren, studio’s en andere werkruimten krijgen met BetonDesign een unieke, industriële look. Hetzelfde geldt voor winkels en showrooms, maar ook in woonkamers en keukens zorgt dit Eurocol-product voor een bijzondere stijl en atmosfeer. Met de ruime keuze in kleur en uitvoering past BetonDesign in elk interieur.

‘Specials’ op aanvraag
Naast de tien standaardkleuren, kunnen projectinrichters ook kiezen voor zogeheten ‘specials’. Deze zijn leverbaar vanaf een projectoppervlakte van 450 m². De kleur ‘rust’, een warme kleur in roesttinten, vormt een standaard Eurocol-kleur in dit aanbod. Daarnaast kan de projectinrichter voor een specifiek project een speciale kleur bestellen op basis van RAL, Pantone of RGB. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.

Voor de vakman
BetonDesign is geen doe-het-zelfproduct, maar wordt verwerkt door professionele project- en woninginrichters. Hiervoor kunnen zij deelnemen aan de speciale producttrainingen die Forbo Eurocol periodiek organiseert in het eigen Instructiecentrum. De kwaliteit van de uitvoering wordt hiermee gewaarborgd.

BetonDesign is verkrijgbaar in de volgende standaardkleuren:
 signal grey
 dusty grey
 stone grey
 platinum grey
 ash
 greige
 telegrau 1
 warm white
 slate
 olive
 rust (als special vanaf 450 m²)